Nationale-Nederlanden moet van Kifid definitief Eerste kosten terugbetalen

on juni 23, 2017 Wakkerpolis with 0 comments

UTRECHT – Nationale-Nederlanden is na elf jaar strijd door het Kifid veroordeeld tot terugbetaling van de zogenaamde Eerste kosten. De uitspraak in hoger beroep brengt definitief duidelijkheid inzake de collectieve claim van Wakkerpolis NNclaim daarover. Op grond van de uitspraak kan iedereen die vanaf 1990 een beleggingsverzekering bij Nationale-Nederlanden heeft gesloten, die kosten nu terugclaimen. Per klant gaat het om ca. EUR 5.500 en totaal om 500.000 NN-klanten.

Eerste kosten
‘Dit is een geweldige afloop voor de klanten van Nationale-Nederlanden. De zaak heeft elf jaar gelopen en er is zes jaar geprocedeerd. Nationale-Nederlanden heeft kosten noch moeiten gespaard om dit te voorkomen, maar heeft definitief verloren: de Eerste kosten zijn volgens het Kifid onterecht ingehouden. Nationale-Nederlanden kan deze uitspraak niet meer aanvechten’, aldus Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis NNclaim. ‘Op grond van de uitspraak kan iedereen die ooit een beleggingsverzekering van Nationale-Nederlanden heeft gehad, via wakkerpolis.nl bij het Kifid* aanspraak maken op terugbetaling. En Nationale-Nederlanden is niet de enige verzekeraar waar dit speelt’, aldus De Gier, die de uitspraak kwalificeert als een ‘gamechanger in de woekerpolisaffaire’.

Nog meer schade
De Commissie van Beroep heeft Nationale-Nederlanden óók veroordeeld omdat ze in alle polissen ook nog een veel te hoge overlijdensrisicopremie heeft berekend. De hoogte van die schade zal nog worden vastgesteld in een aanvullende uitspraak.

Ook voor oude en afgewikkelde polissen
De uitspraak baat vooral mensen die vanaf 1990 polissen bij Nationale-Nederlanden hebben afgesloten. Het maakt niet uit of de polissen al afgelopen of uitbetaald zijn. Het gaat om alle 500.000 beleggingsverzekeringen die de verzekeraar ooit heeft verkocht onder de naam ‘Flexibel Verzekerd Beleggen’ of één van de andere 43 merknamen. Maar haast is geboden: ‘Als mensen hun vordering niet heel snel aanmelden, kan hun claim vervallen en dan zullen ze niets meer krijgen. Stilzitten is gevaarlijk: zeker in dit dossier geldt ‘niets doen leidt tot niets krijgen’’, aldus De Gier.

* Update 28-06-2017: U kunt actie ondernemen door uw polis aan te melden bij Wakkerpolis. Individuele aanmeldingen bij het Kifid zullen niet in behandeling genomen worden als niet eerst een ‘interne klachtenprocedure’ is doorlopen bij Nationale-Nederlanden. Als u reeds deelnemer bent bij Wakkerpolis hoeft u geen verdere actie te ondernemen.

Adequate (schade)vergoedingsregeling
Wakkerpolis NNclaim streeft ernaar om collectief voor alle oude en huidige klanten van Nationale-Nederlanden tot een adequate (schade)vergoedingsregeling te komen, maar Nationale-Nederlanden weigert zo’n schikking tot nu toe categorisch.