De Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis zijn boos op verzekeraar ASR, omdat die aan tientallen consumenten met een woekerpolis in het geheim veel meer compensatie zou hebben betaald dan tienduizenden andere klanten met dezelfde verzekering.
De organisaties zeggen erachter gekomen te zijn na inzage in enkele schikkingsvoorstellen. Het gaat onder meer om klanten met een zogeheten Waerdye-levensverzekering. Zij kregen duizenden euro’s meer compensatie. Dat is oneerlijk, vinden de Consumentenbond en Wakkerpolis. Ze roepen ASR op om voor alle gedupeerden met een redelijke vergoeding te komen.
‘Een grote rechtsongelijkheid’
,,ASR creëert met deze onderhandse schikkingen een grote rechtsongelijkheid”, zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. ,,Dat is onacceptabel en we zullen ASR daarop aanspreken. Als het moet, stappen we naar de rechter.”
De genationaliseerde verzekeraar zelf laat weten klanten afgelopen jaren proactief benaderd te hebben voor oplossingen voor hun woekerpolis. Sommige klanten konden zich niet in de door ASR gekozen weg vinden. Met een aantal van hen in 2013 een individuele schikking overeengekomen. Hierbij werd rekening gehouden met hun specifieke omstandigheden en financiële situatie. Deze klanten heeft ASR toen ook verzocht terughoudend te zijn met het delen van hun oplossing. Dit zou zijn gebeurd om geen onrealistische verwachtingen te wekken bij anderen.
Eerder kwam al een vergelijkbaar geval aan het licht bij verzekeraar NN (Nationale-Nederlanden). Die keerde aan enkele duizenden politieagenten meer compensatie uit. De Consumentenbond en Wakkerpolis komen ook op voor gedupeerde klanten van deze verzekeraar.
Bron: Nieuws.nl
Recente berichten
- Schikking voor woekerpolissen Reaal
- Ook compensatie voor woekerpolisgedupeerden Achmea
- Consumentenorganisaties schikken met NN: €300 miljoen voor woekerpolissen
- Miljoenendeal met a.s.r voor woekerpolissen a.s.r. en Aegon
- Hof Den Haag: NN zat fout met woekerpolissen. Hard oordeel zeer positief voor gedupeerden.