Consumentenclubs: snel schikken met NN

on december 8, 2014 Wakkerpolis with 0 comments

De Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis stellen verzekeraar Nationale Nederlanden een ultimatum. De twee willen binnen twee weken een oplossing hebben, voor alle woekerpolishouders die zijn aangesloten bij Wakkerpolis.

Dat schrijven ze in een gezamenlijke brief aan de verzekeraar. In die brief, die door RTL Z werd ingezien, schrijven de Consumentenbond en Wakkerpolis dat een geste van NN om opnieuw het gesprek aan te gaan weliswaar gewaardeerd wordt. Desalniettemin vinden de consumentenclubs dat zo’n gesprek alleen zin heeft, als NN “bereid is om te verkennen of een schikking kan worden bereikt.” Mocht NN geen gehoor geven aan die oproep, dan dreigen de Consumentenbond en Wakkerpolis met gezamenlijke juridische stappen.

Wakkerpolis heeft in verschillende procedures al belangrijke (tussen)overwinningen geboekt, onder meer bij het Kifid. Tot nu leidde dat echter alleen in individuele gevallen tot hogere compensaties. Wakkerpolis heeft nu zo’n 2.300 aangesloten woekerpolishouders. In totaal verkocht NN zo’n 500.000 polissen.

De krachtenbundeling van de Consumentenbond en Wakkerpolis moet dan ook vooral gezien worden als een verdere opschaling van de procedures tegen NN. Waar de Consumentenbond de schaal heeft, heeft Wakkerpolis de jurisprendentie bij elkaar geprocedeerd. Men hoopt dat NN daardoor over de brug komt met een schikking, die volgens schattingen kan oplopen tot 2 miljard euro.

“Volgens het Kifid heeft NN ten onrechte een fors bedrag aan zogenoemde ‘Eerste kosten’ in rekening gebracht. Ook is volgens het Kifid door NN bij de verkoop van de polissen het zeer schadelijke ‘hefboomeffect’ verzwegen”, aldus advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis. “Die overwinning helpt al onze klanten en raakt alle 500.000 mensen die in het verleden een beleggingsverzekering van NN hebben gekocht. We bundelen nu de krachten met de Consumentenbond, om samen verder te strijden voor een rechtvaardige behandeling van de vele gedupeerden.”

Ook Bart Combée, directeur bij de Consumentenbond, toont zich enthousiast: “dankzij de inzet van diverse claimorganisaties ligt er nu jurisprudentie die van belang kan zijn voor alle consumenten.” De Consumentenbond is ook met andere claimorganisaties in gesprek om samen op te gaan trekken. Volgens een woordvoerder wordt er niets verdiend aan de samenwerking. Wel zal de Consumentenbond gemaakte onkosten gaan verhalen op de tegenpartij.

RTL Z