De Consumentenbond gaat samenwerken met de commerciële organisatie Wakkerpolis en de daaraan gelieerde Utrechtse advocaat Adriaan de Gier om Nationale-Nederlanden aan te pakken over de woekerpolis. Zondag is een gezamenlijke brief gestuurd aan de verzekeraar.
Het is voor het eerst sinds de commotie rond woekerpolissen acht jaar geleden begon, dat de grootste consumentenorganisatie van het land een advocaat in de arm neemt om een oplossing af te dwingen. Het is ook voor het eerst dat de bond samen strijdt met een van de commerciële claimclubs. Vorige maand werd duidelijk dat de Consumentenbond na jaren afzijdigheid een rol opeist in het slepende dossier.
Miljardenschade
In de brief eisen de twee organisaties een hogere vergoeding voor de klanten en een beter alternatief voor de resterende looptijd. Het duo denkt dat NN ten minste een schadevergoeding van €2 mrd moet betalen. Als NN daar niet op in gaat, volgt een collectieve rechtszaak.
De samenwerking behelst veel meer dan het inhuren van een advocaat, zeggen De Gier en directeur van de Consumentenbond Bart Combée in een toelichting. Wakkerpolis en de Consumentenbond gaan kennis en menskracht delen op dit dossier. Zo zegt De Gier afspraken te hebben met NN over inzage in de kosten van individuele polissen. ‘Dat leggen we dan naast de checklist voor kosten die de Consumentenbond heeft ontwikkeld’, zegt De Gier, die nauw verbonden met Wakkerpolis, een van de claimorganisaties die de afgelopen jaren zijn ontstaan.
NN op de vingers getikt
‘Wakkerpolis is een club die zijn sporen heeft verdiend en die op een goede manier met de zaak bezig is’, zegt Combée. Wakkerpolis werkt al veel langer aan een individuele zaak tegen NN voor klachteninstituut Kifid.
In tussenvonnissen lijkt die zaak gunstig uit te pakken voor de klager (en ongunstig voor de verzekeraar). Daarin zegt het Kifid dat de verzekeraar de zogeheten eerste kosten van een polis, meestal goed voor een paar duizend euro, niet had mogen innen omdat daarover niets in de voorwaarden was gezegd. Ook op andere punten is NN op de vingers getikt door deskundigen die het Kifid heeft ingehuurd.
Massaschikking
De twee organisaties verschillen niet alleen in achtergrond — Wakkerpolis is commercieel en de Consumentenbond niet — maar ook in doelstelling. Wakkerpolis wil een goede regeling voor de eigen bijna 2500 leden, maar Combée van de Consumentenbond heeft het liefst een regeling voor alle Nederlanders met een omstreden polis van NN. ‘Door onze omvang zijn we een representatieve organisatie en kunnen we via de Wcam namens alle consumenten praten.’ Wcam staat voor Wet collectieve afhandeling massaschade, die massaschikkingen mogelijk maakt.
De samenwerking met Wakkerpolis en De Gier is niet exclusief. ‘Het kan heel goed dat we na NN in andere zaken gaan samenwerken met andere organisaties’, zegt Combée. Andere grote claimclubs zijn Woekerpolis.nl en Woekerpolisproces.nl.
Cruciale zaak
Tegen NN loopt niet alleen de Kifid-zaak van De Gier, maar ook een zaak bij het Europees Hof van een individuele klager. Die zaak wordt door alle betrokkenen gezien als cruciaal voor het hele dossier van de 7 miljoen woekerpolissen. De advocaat in deze zaak, Dries Beljon, gaat samenwerken met Woekerpolisproces.
Bron: FD
Recente berichten
- Schikking voor woekerpolissen Reaal
- Ook compensatie voor woekerpolisgedupeerden Achmea
- Consumentenorganisaties schikken met NN: €300 miljoen voor woekerpolissen
- Miljoenendeal met a.s.r voor woekerpolissen a.s.r. en Aegon
- Hof Den Haag: NN zat fout met woekerpolissen. Hard oordeel zeer positief voor gedupeerden.